ASELSAN ana yükleniciliğinde yürütülecek olan dört yıllık yeni bir proje ile kuantum bilgisayarların en temel bileşenlerinden biri olan Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi yerli imkanlarla geliştirilecek. Proje kapsamında, kuantum teknolojilerinin stratejik önemine binaen kritik donanımların milli kaynaklarla üretilmesi hedefleniyor.
Kuantum bilgisayarların hesaplama kapasitesindeki devrimsel etkisi; savunma sanayii, siber güvenlik, kriptoloji, ilaç, finans ve malzeme bilimi gibi pek çok sektörde köklü dönüşümlere yol açması beklenen bir güç olarak görülüyor. Küresel ölçekte teknoloji devlerinin ve araştırma merkezlerinin odak noktası haline gelen bu teknolojiler, geleceğin stratejik rekabet alanları arasında yer alıyor.
Projenin temel amaçları arasında Türkiye'nin kuantum donanım alanındaki teknolojik bağımsızlığının sağlanması ve kritik bileşenlerde dışa bağımlılığın minimize edilmesi bulunuyor. Ayrıca yoğun madde fiziği, mikrodalga mühendisliği ve kuantum bilgi teorisi gibi disiplinlerde yetkinliğin artırılması, Ar-Ge altyapısının güçlendirilmesi ve bu alanda nitelikli insan kaynağının yetiştirilmesi planlanıyor. Çalışmalar kapsamında Sabancı Üniversitesi, Koç Üniversitesi ve TÜBİTAK UME ile iş birliği yapılması kararlaştırıldı.
ASELSAN Genel Müdürü Ahmet Akyol, projenin önemine dair yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
"2021 yılından beri çalıştığımız, geleceğin dünyasını şekillendirecek kuantum teknolojilerinde stratejik bir adım daha attık. ASELSAN ana yükleniciliğinde yürütülecek olan Süper İletken Kuantum İşlemci Birimi (QPU) Geliştirme Projesinde ilk imzalar atıldı. Proje kapsamında geliştireceğimiz süper iletken işlemci birimlerinin üretimlerini, yatırımlarına tüm hızıyla devam ettiğimiz Türkiyenin ilk süper iletken üretim evinde gerçekleştireceğiz. Eşzamanlı olarak, kuantum çip üretim evini ASELSANda hayata geçirecek yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Süperiletken Kuantum İşlemci Birimi (QPU) Geliştirme Projesi ile kuantum bilgisayarların kalbi sayılan kuantum işlemci birimini yerli ve milli olarak tasarlayıp üretecek, geleceğin teknolojilerinde dışa bağımlılığımızı azaltacak ve ülkemize öncü bir Ar-Ge altyapısı kazandıracağız. Değerli paydaşlarımız Sabancı Üniversitesi, Koç Üniversitesi ve TÜBİTAK UME ile birlikte yüksek teknolojide ülkemizi zirveye taşımaya kararlıyız."